Cele patru modele de afaceri din prezent. Cea mai noua paradigma este Matchmaking-ul

digital business transformation matchmaking platforms

Paradigmele de business se schimba rapid odata cu utilizarea tehnologiilor digitale in afaceri si alte domenii conexe, iar supravietuirea si cresterea afacerii poate fi asigurata doar printr-o informare precisa si prin implementarea unor schimbari potrivite la momentul oportun.

Valoarea afacerilor a fost pana de curand, in cea mai mare parte, legată de elemente de tipul activelor fixe, rezultate financiare, echipamente etc. , dar acum investitorii și companiile pun mai mult accentul pe activele digitale, platforme, integrarea businessului cu alte sisteme digitale, inclusiv investițiile în sisteme de gestiune a datelor, IoT, tehnologiile mobile, și mass-media sociale etc. Aceste schimbari sunt resimțite în toate modele de afaceri traditionale.

Cele patru modele de afaceri din prezent (3+1)

Potrivit unui studiu al unei corporatii Big4, aproape orice afacere (indiferent de industrie, nișă sau tara) se incadreaza in prezent intr-unul din cele patru modele principale de afaceri mai jos prezentate:

  1. Constructorii de active – axați in principal pe aspectul fizic al lucrurilor: companiile cu acest model vor construi, dezvolta și / sau închiria bunuri fizice pe care apoi le utilizează pentru a face și a vinde obiecte fizice. Acest model include multe întreprinderi tradiționale de la fabricarea și vânzarea cu amănuntul a sapunului până la livrarea și distribuția de camioane, afaceri imobiliare & construcții etc.

 

  1. Furnizorii de servicii – un alt model de afaceri care poate fi considerat tradițional, furnizorii de servicii angajează personal pentru a oferi un serviciu clienților. Aici putem include: medici, avocați, consultanți, instituții financiare și chiar companii precum serviciile de curățenie și reparatii auto.

 

  1. Creatorii de tehnologie – unul dintre modelele de afaceri mai noi. Aceste companii se concentrează pe crearea de drepturi de proprietate intelectuala, cum ar fi software-ul, analizele, produsele farmaceutice, produsele informatice, companiile Software-ul ca serviciu (SaaS) etc.

 

  1. Platformele –  al caror business vine din creearea de conexiuni utilizand sisteme digitale – The Matchmakers: probabil cel mai nou model de afaceri pe care o serie de antreprenori, afaceri de success si corporatii l-au implementat deja. Aceste platforme si retele de afaceri au rolul de “agenți de potrivire” a nevoilor membrilor retelei / platformei acordand servicii suplimentare la costuri mici. Astfel de platforme & retele care utilizeaza tehnologii digitale, conectează indivizii pentru a oferi valoare, rezolvandu-le acestora o nevoie. Aceștia pot să vândă produse sau servicii unii altora, să faciliteze relațiile comerciale sau de orice alta natura indiferent de distanta, să dea sfaturi sau recenzii, să colaboreze și multe altele, prin optimizarea costurilor, rapiditatea identificarii solutiei si a furnizarii serviciului. Printre acestea se numără companiile social media, dar si rețele precum Uber și AirBnB, cele de schimburi, servicii si investitii financiare etc.

 

Interesant este faptul că cele patru modele mai sus mentionate urmăresc îndeaproape evolutiile economiilor mondiale de la momentele istorice respective. Astfel, putem observa ca in timpul revoluției industriale a apărut si s-a dezvoltat primul model – acela al constructorilor de active; furnizorii de servicii au devenit populari în anii 1970, când companiile au început să deservească ceea ce au vândut; creatorii de tehnologie au apărut în anii 1990 în timpul exploziei tehnologice; și platformele si retelele de matchmaking sunt companiile care au îmbrățișat astăzi cele mai noi progrese tehnologice.

Sa nu credeți că firmele digitale sunt pur și simplu la modă iar succesul le este asigurat.

Dacă aveți deja o afacere stabila situată într-unul dintre modelele de afaceri „clasice” (primele trei), poate fi timpul să vă gândiți serios cum ar putea evolua afacerea dvs. catre al patrulea model bazat pe platforme, tehnologii, networking digital si retele de clienti si parteneri.

Pana si John Deer si-a mutat business-ul dintr-un model bazat pe constructia fizica a tractoarelor catre un model de business bazat pe tehnologie, oferind date și instrumente care să ajute fermierii să isi îmbunătățească activitatea prin tehnologii si platforme digitale. Ford testează un program de partajare a mașinilor în șase orașe din SUA și Londra, trecând de la modelul de companie de constructii de masini la o compania care face managementul de rețele de clienti si masini.

In ceea ce priveste modul in care companiile isi pot solutiona nevoile de parteneriat, finantare, transfer / vanzare a afacerii, trebuie spus ca lucrurile au evoluat tot la fel de mult. Daca in urma cu 10 ani consultantii specializati ofereau in schimbul unor flat fee-uri platite in avans, studii de fezabilitate, business planuri, rapoarte despre piete internationale si liste de potentiali clienti – model care presupunea in plus si numeroase deplasari peste hotare si implicit costuri de alte mii de euro (fara ca vreun rezultat sa fie asigurat), in prezent acest gen de nevoi sunt foarte eficient solutionate prin intermediul platformelor de business matchmaking care ofera optiunea promovarii in blind a solicitarii de afaceri si conectarea cu partenerii potriviti, la un cost rezonabil. Bineinteles ca intalnirea fata in fata cu partenerul de afaceri se face pana la urma, suntem inca oameni, dar aceasta are loc la momentul la care lucrurile sunt intr-o etapa avansata de cunoastere si acceptare a unor principii de colaborare care se pot face de la distanta prin tehnologii digitale.

Dacă sunteți interesati să aflati cum va puteti integra in noi modele de business care sa foloseasca avantajele tehnologiilor digitale, ne puteti contacta la telefon 021.266.56.77 sau prin email confidential@rbe.ro

Pentru a populariza aplicarea notiunii de Matchmaking in business, Bursa Romana de Afaceri organizeaza in perioada 7-9 iunie 2018, in parteneriat cu Asociatia Nationala a Brokerilor de Afaceri din Romania, Cursul de Brokeraj de Afaceri – detalii aici.

 

 

 

0 Comentarii

Spune-ti opinia!

©2018 Bursa Romana de Afaceri / Romanian Business Exchange

sau

Autentifica-te cu Username si Parola ta

sau    

Ați uitat datele dvs.?

sau

Create Account