Remarcam in ultima perioada de timp, o crestere a numarului antreprenorilor romani care doresc – din diverse motive, sa isi vanda afacerea.
Cei mai multi antreprenori se documenteaza inainte, citind materiale disponibile pe internet, cele mai multe dintre ele in limba engleza. Trebuie sa tineti cont ca aceste materiale se refera de cele mai multe ori la piete mature din punctul de vedere al tranzactiilor de achizitii si fuziuni / m&a, si multe dintre sfaturi si concepte nu se potrivesc realitatilor romanesti.
Piata de achizitii si fuziuni in Romania este inca in curs de dezvoltare.
Vanzarea propriei afaceri, nu este o decizie usoara si nici un proces simplu – chiar si pentru antreprenori experimentati in asa ceva sau care au mai avut o afacere de vanzare si au cochetat cu ideea.
Una este sa citesti in ziar ca cineva si-a vandut afacerea in America pentru un multiplu de EBITDA, alta este sa reusesti in Romania sa obtii un pret bun pe afacere, intr-o conjunctura economica dificila.
Riscul de a face greseli care sa te coste pentru totdeauna, este mare intr-un mediu de afaceri cu numar redus de tranzactii. Compromiterea procesului de vanzare in primele etape, si poate in fata celor cativa potentiali cumparatori, este un risc pe care nu va indemnam sa il luati, de aceea va punctam succint cateva din greselile pe care e bine sa le evitati in procesul de vanzare al afacerii
Greseli frecvente:
-
Luati decizia sa vindeti, acordand prea putina importanță pregătirii afacerii si respectiv momentului cand scoateti afacerea la vanzare;
-
Va construiti așteptări de preț pe o bază strict subiectivă, fără a ține seamă de
conjunctura din piață, tranzațiile similare, etc.
-
Porniți procesul de vânzare de unul singur, fără să aveți acordul asociaților (dacă este cazul) si fara sa aveti un plan de actiune;
-
Vă implicați emoțional dincolo de limita de control;
-
Sunteți inflexibil;
-
Vă închipuiți că ascunzând anumite aspecte, n-o să le vadă nimeni până la final
sau că nu contează în caz că se descoperă;
-
Sunteți prea optimist când furnizați informații și estimări în privinta planului de afaceri și/ sau dacă furnizați date/informații false;
-
Acordați cumparatorului potential / investitorului, acces total la informatii in cadrul procesului de due diligence;
-
Faceți confuzie între afacere și activele firmei, sau supraestimați valoarea activelor în prețul tranzacției;
-
Subestimați importanța confidențialității vanzarii afacerii, iar informația că vindeți ajunge în piață și la angajați;
-
Asumați că investitorul are aceleași sentimente ca și dvs față de “copilul” dvs. Cei mai multi din antreprenori, considera afacerea ca pe “copilul” lor, si au momente cand spun ca nu isi vand “copilul” cu toate ca sustin ca au o afacere de vanzare;
-
Compararea eronata a ofertelor. Unele oferte se refera la valori certe, altele la promisiuni conditionate de performanta ulterioara a business-ului, cand respectiva afacere de vanzare nu mai este doar sub controlul tau;
-
Acceptarea unor conditii “periculoase”, pentru etapa post-vanzare.
afacere de vanzare