Pentru sprijinirea firmelor romanesti interesate sa se internationalizeze (sa isi gaseasca noi piete de desfacere si parteneri de afaceri, promovare externa, participari la cursuri etc) prin participări individuale cu stand propriu la targuri si expozitii internationale organizate în străinătate; participări individuale la misiuni economice organizate în străinătate; crearea identităţii vizuale a unui operator economic român (marcă, siglă, slogan); realizarea unui site pe Internet/aplicaţie pentru mobil, pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor promovate, în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională; participări la cursuri de pregătire, în ţară şi/sau în străinătate, în domeniul tehnicilor de promovare a produselor/serviciilor pe noi pieţe; documentare de piaţă şi alte tipuri de activităţi de promovare şi susţinere a internaţionalizării, Guvernul Romaniei ofera acestora posibilitatea obtinerii unei alocaţii financiare nerambursabile de pana la 50,000 lei. Mai jos textul integral al ordonantei.
Aici gasiti lista de targuri si expozitii internationale recomandate de Bursa Romana de Afaceri.
“Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului Romaniei privind lansarea în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a Programul de susţinere a internaţionalizării operatorilor economici români, cu finanţare de la bugetul de stat
În scopul creării unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilităţilor actuale de dezvoltare economică a ROMÂNIEI şi a stimulării mediului de afaceri şi luând în considerare situaţia economică ce impune luarea unor măsuri urgente care să vizeze producătorii autohtoni în cadrul unui program de interes public necesar a fi introdus în Legea bugetului pe anul 2017, prin care să se finanţeze anumite tipuri de activităţi în vederea internaţionalizării operatorilor economici români şi crearea unor noi instrumente de promovare individuală a acestora; pentru dezvoltarea de noi politici publice necesare relansării economice, reducerii şomajului prin crearea de noi locuri de muncă; pentru promovarea produselor şi serviciilor întreprinderilor mici şi mijlocii pe pieţele externe, stimularea comunicării şi a parteneriatului în afaceri, pregătirea întreprinzătorilor în domeniul tehnicilor de promovare a produselor şi serviciilor pe noi pieţe;
Ţinând cont de cele mai sus menţionate şi având in vedere timpul necesar companiilor româneşti de a-şi pregăti strategia de promovare şi un plan de afaceri adecvat pentru maximizarea rezultatelor şi a aportului la creşterea economică de peste 3%, prognozată pentru anul 2017, este oportună aprobarea în regim de urgenţă a Programului de susţinere a internaţionalizării operatorilor economici români.
Această reglementare nu ar putea fi amânată întrucât ar genera consecinţe negative deosebite asupra dezvoltării de politici publice necesare relansării economice, reducerii şomajului prin crearea de noi locuri de muncă, cât şi în ceea ce priveşte maximizarea rezultatelor la export şi a aportului la creşterea economică de peste 3%, prognozată pentru anul 2017 în temeiul art. 115, alin. 4 din Constituţia ROMÂNIEI, republicată şi a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013
GUVERNUL ROMÂNIEI adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă:
ART. 1 În cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat se lansează Programul de susţinere a internaţionalizării operatorilor economici români, cu finanţare de la bugetul de stat, denumit în continuare Programul, pentru perioada 2017- 2020.
ART. 2
- (1) Suma de la bugetul de stat pentru susţinerea internaţionalizării operatorilor economiciromâni se va aproba distinct în bugetul anual al Ministerului pentru Mediul de Afaceri,Comerţului şi Antreprenoriat.
- (2) Suma aprobată cu această destinaţie în bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat nu va putea fi redistribuită în vederea utilizării la alte capitole de cheltuieli.
ART. 3 Prin Program se finanţează, prin alocaţie financiară nerambursabilă, următoarele tipuri de activităţi în vederea internaţionalizării operatorilor economici români: participări individuale la targuri si expozitii internationale, organizate în străinătate, cu stand propriu; participări individuale la misiuni economice organizate în străinătate; crearea identităţii vizuale a unui operator economic român (marcă, siglă, slogan); realizarea unui site pe Internet/aplicaţie pentru mobil, pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor promovate, în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională; participări la cursuri de pregătire, în ţară şi/sau în străinătate, în domeniul tehnicilor de promovare a produselor/serviciilor pe noi pieţe; documentare de piaţă şi alte tipuri de activităţi de promovare şi susţinere a internaţionalizării.
ART. 4
(1)Sumele necesare pentru implementarea Programului se vor asigura anual cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat.
(2) Bugetul alocat Programului pentru anul 2017 se constituie prin alocarea unei sume din bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, capitolul 80.01 “Acţiuni generale, economice şi de muncă”, titlul “Subvenţii” în valoare de 40.000.000 lei.
(3) Alocaţia financiară nerambursabilă este în cuantum de maxim 50 mii lei/beneficiar reprezentând maxim 90% din valoarea cheltuielilor eligibile, pentru un număr maxim de 500 de beneficiari anual, care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul act normativ şi respectă prevederile normelor de implementare ce vor fi aprobate prin Hotârâre de Guvern în maxim 30 de zile din momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(4) În cadrul acestui program, fiecare beneficiar poate obţine pe parcursul unui an o alocaţie financiară nerambursabilă totală de maxim 50.000 lei.
Art. 5 Pentru încadrarea în Program, beneficiarul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:a) este înregistrat conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, şi îşi desfăşoară activitatea în România;
- b) se încadrează în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii în condiţiile Legii nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;c) nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru, la data depunerii cererii de înscriere. Solicitanţii care au datorii eşalonate, nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.d) nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, cu penalităţile aferente;e) nu se află în procedura de executare silită, închidere operațională, dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvenţă colectivă insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a activităţii şi nu îndeplinesc criteriile prevăzute de lege pentru a fi supuse unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor lor;f) nu sunt considerați în dificultate în sensul liniilor directoare ale Comisiei Europene;g) produsele/serviciile corespund cu profilul acţiunii la care se solicită participarea;
h) produselesuntfabricateînRomânia;
i) nu beneficiază de finanțare de la alți furnizori de minimis pentru acoperirea
aceloraşi categorii de cheltuieli eligibile;
j) nu folosesc ajutorul pentru achiziţionarea de vehicule de transport rutier de mărfuri.
ART. 6
(1) Prin Program se instituie o schemă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de
- minimis în cadrul „Programului” se va face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.(2) Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat are obligaţia de a monitoriza, raporta şi controla aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă.(3) procedurile necesare iniţierii unei noi scheme de ajutor de minimis prevăzute la art 7 şi 10 din OUG nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, vor fi efectuate până la elaborarea şi aprobarea hotărârii Guvernului menţionate la art. 8.
ART.7
(1)Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MECRMA, conform
prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140/ 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248/ 24.09.2015.
Art. 8. În termen de maxim 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei Ordonanţe de Urgenţă, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat va elabora şi supune aprobării Guvernului normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care vor cuprinde: modalitatea de accesare, sumele alocate fiecarei activităţi, modalitatea de acordare şi decontare a alocaţiei financiare nerambursabile, procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis.
PRIM MINISTRU SORIN MIHAI GRINDEANU”
***